La Denia
din Joia săptămânii a cincea se oficiază în Biserica Ortodoxă slujba Canonul
cel Mare. Scopul acestui canon, scris de Sfântul Andrei Criteanul († circa 740
d.Hr.), este să ne readucă aminte de starea noastră de păcătoşenie, de
necesitatea chemării numelui lui Iisus Hristos în inima noastră şi de
importanţa pe care o are pocăinţa în viaţa noastră. Despre autorul Canonului,
despre valoarea şi aplicabilitatea sa în lume vom aminti câteva lucruri în cele
de mai jos.
Din punct
de vedere al structurii, acest canon este un imn liturgic alcătuit din multe
stihiri (peste 250), organizate în nouă cântări. Fiecare cântare începe cu un
irmos (o strofă care dă tonul pentru stihirile care urmează) şi se încheie cu
două laude de cinstire, una adresată Sfintei Treimi şi una către Maica
Domnului. Acest imn mai este cunoscut şi sub denumirea de „Canonul Mare”, nu
doar pentru numărul mare de stihiri, ci şi pentru profunzimea învăţăturilor
teologice. Bogăţia şi frumuseţea canonului reprezintă pentru credincioşi un
îndemn la pocăinţă şi la meditaţie biblică. În special, sunt evocate numeroase
personalităţi ale Vechiului Testament care I-au slujit lui Dumnezeu cu mult
devotament; astfel, credincioşii sunt îndemnaţi să fie primitori ca Avraam, să
fie răbdători ca Iov, să fie ostenitori ca Iacob pentru împlinirea dorinţelor
pe care le au, să fie postitori asemenea lui Moise.
Andrei Criteanul
Autorul
Canonului, Sfântul Andrei Criteanul, s-a născut în Damascul Siriei, în jurul
anului 660 d.Hr. Adolescent fiind încă, şi-a început viaţa monahală la
Mănăstirea Sfântului Sava din pustiul Iudeii, din Ierusalim. Mai târziu a mers
la Constantinopol ca reprezentant al Patriarhiei Ierusalimului. În
Constantinopol s-a îngrijit de tineri până la data când a fost ales mitropolit
al Gortinei, localitate din Insula Creta - Grecia. În anul 712, la presiunea
împăratului bizantin şi împotriva voinţei sale, a fost în partida monotelistă,
dar a retractat mai apoi. Moare în anul 740 în localitatea Eresso, din Insula
Lesbos - Grecia. Amintirea lui se face în fiecare an la data de 4 iulie.
Opera Sfântului Andrei Criteanul
Sfântul
Andrei Criteanul a fost un bun orator şi poet. Ca orator a scris Omilii la
diferite sărbători, prezentând pentru prima dată sistemul sărbătorilor. Însă
cea mai importantă specie de poezie creştină pe care a redactat-o a fost
Canonul, o nouă speţă a poeziei bisericeşti mult mai lungă în comparaţie cu
cele ale Sfântului Ioan Damaschin (opt sau nouă bucăţi poetice cu structură şi
melodie proprii). A scris idiomele, canoane la Învierea Dreptului Lazăr, la
Duminica Mironosiţelor, la Naşterea Maicii Domnului, la zămislirea Sfintei Ana
etc., creaţii din care se inspiră masiv Sfântul Teodor Studitul. A scris şi un
mic poem de 128 trimetri iambici în care-şi exprimă adeziunea la hotărârile
Sinodului VI Ecumenic, din anul 651.
Opera clasică
a Sfântului Andrei Criteanul este Canonul cel Mare, un vast poem, remarcabil
prin profunzimea evlaviei şi a pocăinţei. Canoanele liturgice au apărut la
sfârşitul secolului al VII-lea şi începutul secolului al VIII-lea, înlocuind în
mare măsură imnurile liturgice numite condac. Sfântul Andrei Criteanul a fost
considerat drept 'părintele canoanelor', fiind deci primul alcătuitor de
canoane şi iniţiatorul acestei specii imnografice în Biserica grecească. Însăşi
titulatura de 'cel mare' subliniază întinderea acestuia, un poem vast de 250 de
strofe, cel mai mare canon din toate canoanele câte sunt în rânduiala
Bisericii.
Citit în
primele patru zile din întâia săptămână a Postului Mare şi integral în Joia din
săptămâna a cincea, Canonul cel Mare, datorită gândurilor înălţătoare pe care
le transmite, temelor necesare în viaţa fiecăruia (smerenia, pocăinţa,
străpungerea inimii), precum şi a profunzimii sale, devine un îndreptar şi un
îndrumar pentru viaţa noastră. Conţinutul Canonului Mare este unul
duhovnicesc, un profund dialog al omului păcătos cu propria conştiinţă, care-i
atrage atenţia asupra celor săvârşite. Se poate observa alternanţa a două
planuri: sufletul păcătos care-şi plânge păcatele pentru că nu a urmat calea
drepţilor, ci a urmat largul drum al rătăcirii şi care din străfundurile inimii
strigă: „Iartă-mă! Păcătuit-am la cer şi înaintea Ta!”, şi cel al fiinţelor
umane ajunse la starea de îndumnezeire, prin pocăinţă.
Canonul cel Mare - unirea Testamentelor
În Canonul
cel Mare se poate observa direct îmbinarea dintre Vechiul şi Noul Testament, o
urcare şi o revenire permanentă la început. Prin unirea în Canonul cel Mare a
troparelor vetero şi neo-testamentare, Andrei Criteanul arată că Vechiul
Testament nu se împlineşte decât în Noul Testament şi, prin urmare, omul se
întregeşte în Adam cel nou, Mântuitorul Iisus Hristos. Puntea de legătură
reprezintă profeţii, prezentaţi adesea ca fiind cei care au trezit din nou
conştiinţa venirii unui Răscumpărător şi au încercat adesea întoarcerea
poporului ales. Din simpla observare a izvoarelor folosite la elaborarea
Canonului vom observa cu cât rafinament a unit Sfântul Andrei Criteanul
teologia vetero-testamentară de cea neo-testamentară.
În Canonul
cel Mare al Sfântului Andrei Criteanul nu avem de-a face cu două testamente
separate, ci cu unul singur care leagă ambele părţi, pentru că unitatea este
nedespărţită. Deşi foloseşte un număr extrem de mare de citate din Pentateuh şi
în special din Cartea Facere, Andrei Criteanul acoperă întreaga perioadă vetero-testamentară.
Ceea ce este mai interesant este faptul că în citatele neo-testamentare Sfântul
Andrei Criteanul foloseşte cu predilecţie textele celor patru Evanghelii - şi
în special textele Evangheliei lui Luca, Apostolul umanităţii - şi mai puţin
celelalte scrieri. De la cântarea a 8-a, citatele vetero-testamentare dispar cu
totul, abundând acum citatele neo-testamentare, precum şi câteva aluzii la
kerigma apostolică. Prin raportarea continuă de la Vechiul Testament la Noul
Testament omul este chemat să treacă puntea de la cel vechi la cel nou, de la
omul cel păcătos şi înstrăinat de Dumnezeu la făptura cea nouă în Iisus
Hristos.
Despre frumuseţea Canonului
Referindu-se
la frumuseţea şi importanţa sa, teologul grec Ioannis Fountoulis a scris
următoarele: „(Canonul cel Mare) nu este nimic mai mult decât un cântec de
lebădă, un plânset înainte de moarte, un monolog de jale. Poetul se găseşte la
sfârşitul vieţii sale. Simte că zilele lui sunt puţine, viaţa lui a trecut.
Meditează la moarte şi la judecata dreptului Judecător, care-l aşteaptă. Vine
să facă o retrospecţie, o trecere în revistă a duhului lumii. Se aşază ca să
discute cu sufletul său. Însă darea de seamă nu este încurajatoare. Lanţul cel
greu al păcatului îl strânge. Conştiinţa îl verifică. Şi poetul plânge mereu
pentru prăpastia faptelor sale rele. În plânsul acesta se ia la ceartă cu
retrospecţia din Sfânta Scriptură. Însă legătura plânsetului cu Scriptura este
foarte naturală. Ca om al lui Dumnezeu, poetul deschide cartea lui Dumnezeu ca
să îşi evalueze destinul său.
Cercetează
unul câte unul modelele sfintei cărţi. Rezultatul comparaţiei este de fiecare
dată groaznic şi cauză a noilor bocete. A imitat toate faptele rele ale tuturor
personajelor istoriei sfinte, însă nu şi faptele cele bune ale sfinţilor. Nu îi
rămân decât pocăinţa, zdrobirea şi refugiul în mila lui Dumnezeu. Şi aici
deschide perspectiva optimistă a poetului. A găsit pocăinţa la uşa Paradisului.
Nu are să prezinte fructele pocăinţei; oferă însă lui Dumnezeu inima sa
zdrobită şi sărăcia duhului său. Modelele biblice: al lui David, al vameşului,
al desfrânatei şi al tâlharului îl încurajează. Judecătorul se va milostivi şi
de acesta, care a păcătuit mai mult decât toţi oamenii”.
(Informaţii
preluate din Ziarul Lumina; Sursă bibliografică de referinţă: Dimitrios Tsamis,
Ekklisiastiki grammatologia, Editura 'Pournara', Thessalonic, 2001, pp. 204-5;
Ioannis Fountoulis, Megas Kanon, în: 'Logiki Latreia', Patriarhon Idrima
Paterikon Meleton, Thessalonic, 1971, pp. 55-62; Pr. Ioan G. Coman,
„Patrologia, Sfânta Mănăstire Dervent”, 1999, p. 194)
Keine Kommentare:
Kommentar veröffentlichen