[....] Dar nu numai cele spuse până acum, îndatorează pe tot creştinul, care
nu are impedimente, să se împărtăşească des, ci şi însăşi Dumnezeeasca
Taină şi împărtăşirea, dacă ne gândim bine, ne atrage să ne împărtăşim
des pentru că este un element esenţial al vieţii sufletului. Să vedem ce
însemnează acest lucru.
Teologii scolastici spun că esenţial este acel element fără de care
este cu neputinţă să se facă ceea ce se face. De pildă, element esenţial
în viaţa omului este răsuflarea, pentru că fără de ea omul nu poate să
trăiască. Tot aşa este hrana pentru întreţinerea trupului. Deci, aşa cum
este trebuitoare respiraţia neîncetată pentru a trăi, şi hrana pentru
alcătuirea firii trupeşti, tot aşa şi deasa împărtăşire este necesară
pentru viaţa sufletului şi pentru susţinerea fiinţei lui, sau ca să spun
mai bine, este cu mult şi fără de asemănare mai necesară.
Să vină în mijlocul nostru Marele Vasilie, temelia dreptelor învăţături ale Bisericii şi să ne-o spună. “Ca să se învrednicească omul de viaţa veşnică, zice, trebue să se împărtăşească cu Trupul şi cu sângele lui Hristos.
Si iarăşi: Este de trebuinţă celui ce s’a renăscut prin Botez să se
hrănească cu împărtăşirea Sfintelor Taine. Deci toţi dreptcredincioşii
creştini avem nevoie să ne hrănim cu hrana vieţii veşnice, pe care ne-a
predat-o Fiul lui Dumnezeu celui viu. Si iarăşi, este bine şi de folos a
se împărtăşi omul în fiecare zi cu Trupul şi Sângele lui Hristos, căci
însuşi Domnul o spune: Cine mănâncă Trupul Meu şi bea Sângele Meu are
viaţă veşnică”. Fără îndoială, împărtăşindu-se omul des cu Viaţa,
trăieşte mai deplin viaţa cu toate puterile şi simţirile sale trupeşti
şi sufleteşti”.
Iar monahul Iov mărturisitorul zice: “Este drept şi cuviincios ca des
şi de multe ori să se sfinţească creştinul cu sfânta împărtăşire. Să
dorească şi să alerge să se împărtăşească mai des decât respiraţia. Dacă
este cu putinţă şi în fiecare zi, cei vrednici pot să se
împărtăşească”.
Iar Ghenadie, patriarhul Constantinopolului, foarte înţelept arată
cât de trebuitoare este creştinilor Sfânta împărtăşanie, zicând:
“Sfânta împărtăşanie lucrează mare sporire a vieţii cei întru
Hristos, celor ce se împărtăşesc. Fiindcă ceea ce lucrează în trup
elementele cele din afară ale pâinii şi vinului, aceeaşi lucrează în
chip tainic şi nevăzut Trupul Domnului la sufletul nematerial. Căci
precum pâinea susţine şi hrăneşte trupul, tot aşa Trupul lui Hristos
hrăneşte sufletul nostru. Si precum prin sfântul Botez luăm viaţa
Harului în loc de viaţa păcatului pe care am avut-o, tot aşa hrănindu-ne
cu Sfânta împărtăşanie creştem şi sporim în Harul lui Dumnezeu. Căci
precum căldura cea firească a trupului ar putea usca umiditatea cea
firească, dacă nu este ajutată de hrană (căci prin hrană şi băutură se
menţine alcătuirea trupului şi se împlinesc acele lichide, care s’au
consumat din cauza căldurii şi fără de care, viata omenească nu ar putea
dura nici puţină vreme). În acelaşi chip si căldura răutăţii, care
roade sufletul pe dinlăuntru, pentru că usucă puterea evlaviei, ar vrea
s’o mistue cu totul, dacă sufletul nu s’ar împărtăşi cu o hrană
duhovnicească, care se împotriveşte puterii distrugătoare a răului şi
creşte în noi Harurile şi Darurile Sfântului Duh.
Iar Trupul lui Hristos, adică Sfânta Împărtăşanie, fiindcă pe
deoparte hrăneşte trupul, iar pe de alta este unită cu firea
dumnezeească, curăţă şi sfinţeşte pe cei ce se împărtăşesc şi ne aduce
multă hrană duhovnicească. Astfel, fiind bine hrăniţi cu această hrană,
ne redobândim sănătatea duhovnicească şi curăţia, din care ne-a scos
atunci din Rai, gustarea din pomul oprit.
Se cuvenea deci ca si noi, care cu mâncarea trupească am pierdut
curăţia şi sănătatea cea dintâi, tot cu hrană trupească să o recăpătăm
şi cele asemenea să fie vindecate cu cele asemenea, iar cele protivnice,
cu cele potrivnice. Adică: hrană trupească a fost aceea care ne-a scos
din Rai, hrană trupească este si Sfînta împărtăşanie, care ne păzeşte
acum. Si aceeaşi viaţă este aceea, care atunci s’a stricat, iar acum se
păzeşte.
Totuşi din aceea Dumnezeu ne oprea să nu mâncăm, pe când Sfânta
împărtăşanie El însuşi ne-o dă şi ne îndeamnă la ea. Hrănirea aceea ne-a
învăţat-o diavolul cel viclean iar pentru Sfânta împărtăşanie, nu numai
învăţător şi sfătuitor este Fiul lui Dumnezeu, ci El însuşi s’a făcut
slujitor al ei şi ne-a dat-o. Pe aceea a luat-o Adam ca un fur, iar la
Sfânta împărtăşanie ne îndeamnă Dumnezeu şi ne porunceşte în mod vădit
să o gustăm. In aceea era ascunsă otrava neascultării, iar în Sfânta
Împărtăşanie se ascunde o comoară de nenumărate bunătăţi.”
Deci fraţilor, de vreme ce împărtăşirea deasă este
necesară tuturor creştinilor, precum am dovedit cu mărturiile pe care
le-am adus până acum, este de mare nevoie ca si noi să ne împărtăşim
des, ca să avem în noi Viaţa, care este Iisus Hristos şi ca să nu murim
moarte sufletească. Căci acei care nu se hrănesc adesea cu această hrană
duhovnicească, cu adevărat mor. Si deşi se arată că trupeşte trăiesc,
sufleteşte însă sunt morţi, Pentru că s’au îndepărtat de viaţa cea
duhovnicească şi adevărată, pe care o face Sfânta împărtăşanie.
Si aşa cum pruncul, când s-a născut, plânge şi cere cu multă
stăruinţă hrana şi laptele lui, iar dacă nu suge şi n’are poftă este
semn că este bolnav si în primejdie să moară, tot aşa şi noi trebue să
stăruim ca să ne alăptăm din hrana cea duhovnicească, Sfânta
Împărtăşanie, ca să vieţuim, iar dacă nu o facem ne primejduim de
moartea sufletească.
Zice si Sfântul Ioan Gură de Aur: “De vreme ce ne-am învrednicit de
atâta iubire si cinste de la Hristos, ca să ne împărtăşim cu Trupul si
cu Sângele Lui, să nu ne lenevim a face acest lucru. Nu vedeţi pe copii
cei mici cu câtă grabă apucă sânul mamei lor? Cu câtă repezeală pun
buzele la sân? Cu aşa grabă ar trebui ca şi noi să ne apropiem de
această Sfântă Masă si de acest sân al duhovnicescului Potir, ca să ne
împărtăşim. Sau mai bine zis, cu mai mare grabă să ne alăptăm din Sfânta
împărtăşanie, ca nişte prunci care se alăptează cu Harul Sfântului Duh,
şi singura noastră mâhnire să fie neîmpărtăşirea cu aceasta hrană
Deviată făcătoare” (Omil. 82, la cap. 26 de la Matei).
(Sfantul Nicodim Aghioritul, Neofit Kavsokalivitul – DEASA IMPARTASIRE CU PREACURATELE LUI HRISTOS TAINE)
Keine Kommentare:
Kommentar veröffentlichen